Tuesday, October 2, 2012

Santai Malam - Sumbangan kerusi roda buat pesakit lumpuh

Tarikh: 30hb September 2012
Tempat: Kg Batu Hampar, Merbok, Kedah

Pada hujung minggu yang lepas sedang kami dari team PEMBELA duduk minum minum sambil bersantai, sahabat kami dari group kereta WACM datang menemui kami dan memberitahu tentang keadaan seorang makcik yang memerlukan bantuan berbentuk kerusi roda.

Makcik Yam (Siti Mariam Bt Yusof), 59 tahun menderita sakit lumpuh serta komplikasi kanser payudara. Makcik Yam seorang ibu tunggal sebelum ini tinggal bersama anak lelaki tunggal telah menderita sakit lebih 5 tahun. Namun begitu, kita hanya mampu merancang namun Allah yang menentu segalanya. Dugaan semakin menimpa nimpa di mana anak lelaki Makcik Yam yang tungal itu telah menemui ajal ketika memancing 3 bulan yang lalu. Berita kematian tentang anak lelaki beliau ada disiarkan di akhbar tempatan ( Lelaki lemas dihanyut air ketika memancing di Gerik ).

Sehubungan itu, hidup Makcik Yam semakin tertekan lantaran keadaan diri yang sukar bergerak dan mengharapkan bantuan daripada jiran jiran terdekat serta rakan rakan arwah anak lelaki beliau. Makcik Yam yang mendiami rumah bantuan ehsan kerajaan, tinggal seorang diri dan hanya mendapat bantuan JKM sekitar RM200 sebulan.

Setelah mendengar kisah Makcik Yam, kami dari Team PEMBELA serta merta berusaha mencari bantuan dan syukur ke hadrat Ilahi, terdapat seorang hamba Allah yang bermurah hati mendermakan sebiji kerusi roda untuk Makcik Yam. Dengan bantuan rakan rakan dari group kereta WACM, kami telah berkonvoi ke rumah Makcik Yam untuk menyerahkan sumbangan kerusi roda pada malam itu juga. Konvoi kami juga disertai oleh saudara Anuar Ahmad (wakil Belia 4B Kawasan Merbok) tiba di kediaman Makcik Yam hampir 11.00 malam.

Makcik Yam terkejut dan bergelinangan airmata terharu menerima kehadiran kami. Makcik Yam mengucapkan ribuan terima kasih dan syukur atas sumbangan tersebut. Dan kepada sesiapa di luar sana yang ingin melawat atau membantu, boleh menghubungi Makcik Yam di talian 012 5981385.

Kami dari pihak PEMBELA juga ingin merakamkan setinggi tinggi ucapan terima kasih buat semua yang terlibat. Sedikit gambar untuk dikongsi bersama. Untuk lebih banyak foto, boleh layari FACEBOOK PEMBELA.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Related Posts with Thumbnails