Friday, April 4, 2014

Discover Royal Belum 2014



Discover Royal Belum 2014 bersama Belum Outdoor Adventure (BOA)
Tarikh: 22 & 23 Feb 2014

Pihak PEMBELA bersama rakan rakan dari Pejejak Gunung, Hikers-Trekkers United (HTU), Seram Trekkers Crew (STC) berpeluang mengikuti satu trip santai melawat kawasan Hutan Royal Belum. Trip ini dikelolakan sepenuhnya oleh Belum Outdoor Adventure (BOA).

Bertolak seawal 9.00 pagi dari Pulau Pinang, konvoi bergerak merentasi gugusan Banjaran Bintang dan tiba di jeti awam Tasik Banding sekitar jam 12.00 tengahari.

Tiba di sana, houseboat bersama sama krew BOA sedia menanti kedatangan kami. Turut serta dalam edisi lawatan Hutan Royal Belum ini adalah kumpulan kumpulan orang perseorangan yang lain. Sekumpulan pelancong asing juga turut serta dalam ekspedisi ini yang menjadikan jumlah keseluruhan yang mengikuti trip houseboat ini adalah 60 orang.

Lebih kurang jam 1.30 petang, houseboat mula bergerak membelah ketenangan Tasik Banding. Setelah sejam lebih berada di dalam houseboat, kami tiba di Kem X – Ray. Houseboat berlabuh dan kami memulakan acara trekking untuk pergi melihat bunga rafflesia.

Kami agak tidak bernasib baik kerana  kebanyakkan bunga rafflesia belum lagi cukup kembang dan sesetengahnya telah pun mati. Namun pengalaman yang dikecapi, suasana yang begitu menenangkan sudah cukup untuk menggembirakan hati kami walaupun melihat bunga yang tidak cukup kembang.
  
Hampir dua jam bersantai di kawasan Kem X – Ray, kami kemudian mula bergerak menaiki house boat menuju ke penempatan orang asli yang digelar Kg Chuweh 2.  Kami di bawa melihat kawasan sekitar dan diberi keterangan latarbelakang serta cara hidup orang asli.

Acara santai dan bebas pun bermula. Mandi tasik, makan, tidur, ambil gambar dan sebagainya. Kami bermalam di kawasan ini. Ada yang bermalam di atas houseboat, ada yang bermalam di rumah orang asli dan ada juga yang tidur di dalam khemah. Acara BBQ juga diadakan pada malam tersebut.

Keesokan harinya, kami di bawa ke kawasan hutan yang digelar Hutan Sg Enam. Setelah trekking hampir sejam, segala kepenatan dan kerisauan terus hilang apabila melihat air terjun yang sangat cantik di depan mata. Tanpa berlengah acara mandi air terjun, menyelam dan tertelan air pun bermula. 















Sesungguhnya edisi santai kali ini begitu amat menenangkan serta menyeronokkan. Terasa 2 hari 1 malam berlalu begitu pantas sekali. Rata rata peserta amat gembira dan rasa berbaloi dengan pakej lawatan yang berharga RM150 seorang. Segala makan minum penginapan disediakan. Namun pengalaman dan kepuasan mengatasi segalanya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails