Sunday, December 22, 2013

Misi Bantuan Banjir Pantai Timur – Kemaman 2013

Misi Bantuan Banjir Kemaman ini merupakan misi kedua yang dijalankan setelah proses peninjauan pertama dilakukan pada 6hb Disember oleh NGO Wargakilang Pada kali ini, persiapan barangan telah diaturkan dengan lebih teratur.

Program pengumpulan barangan sumbangan telah dijalankan seminggu lebih awal hasil inisiatif anjuran GKKNK (Gabungan Kelab Kereta Negeri Kedah) dan dengan kerjasama NGO Pembela di SP Plaza, Sungai Petani telah mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dari rakan-rakan serta orang ramai. Antara sumbangan yang diperolehi ialah makanan kering seperti beras, biskut, gula & tepung. Selain itu terdapat juga sumbangan pakaian, lampin bayi serta tilam nipis. Hasil jumlah barangan yang berjaya dikumpulkan ialah sebanyak lori 1 tan serta 1 kenderaan pacuan empat roda.

Kesemua barangan kemudiannya telah ditempatkan di Daging Segar Outlet, Bandar Laguna Merbok, Sg Petani. Di situ, telah berjalan pula program pengumpulan barangan selama seminggu iaitu dari 9 hingga 13hb Disember untuk orang ramai yang berminat memberikan sumbangan.

Pada 11hb Disember, sebahagian barangan yang dikumpulkan telah diserahkan kepada wakil NGO Wargakilang di Padang Serai. Di sana, jumlah hasil sumbangan telah diselaraskan untuk pemberian bantuan kepada kira-kira 200 keluarga mangsa banjir.

Akhirnya, pada Sabtu 14hb Disember 2013, misi bantuan banjir yang diketuai oleh NGO Wargakilang dan disertai oleh Pembela, Artcon Enterprise serta rakan-rakan yang lain ini bergerak ke Kemaman. 
 
Konvoi ini juga disertai oleh rakan-rakan dari sekitar Lembah Klang. Kawasan yang menjadi sasaran bantuan pada kali ini ialah perkampungan di Pasir Gajah dan Seberang Tayor yang terletak dalam daerah Kemaman. Proses pemberian bantuan berjalan dengan lancar dan berlarutan hingga waktu malam. Dianggarkan kira-kira 250 keluarga mangsa banjir telah mendapat sumbangan barangan. 
 
Tahniah dan terima kasih buat semua penyumbang dan yang terlibat!




Disediakan oleh:
SukriKamis / Azhan Jamaludin
Team PEMBELA





No comments:

Related Posts with Thumbnails