Wednesday, April 10, 2013

Eksplorasi Gua Wang Burma 2013 - Perlis

Tarikh: 07 April 2013
Tempat: Gua Wang Burma, Perlis

Program riadah eksplorasi Gua Wang Burma anjuran PEMBELA dengan kerjasama dan sokongan dari Skuad 1Malaysia AADK Kuala Muda dan Hikers Trekkers United (HTU).

Seawal 7.30 pagi seramai 30 orang peserta berkumpul di RnR Gurun untuk berkumpul dan bersarapan dan seterusnya memulakan perjalanan dan tiba di lokasi sekitar jam 10.30 pagi. Gua Wang Burma terletak di kawasan Taman Negeri Perlis.

25 dari 30 orang peserta telah mengikuti eksplorasi ini yang bermula sekitar jam 11.30 pagi. Eksplorasi bermula dengan acara jungle trekking sejauh lebih kurang 1km sebelum tiba di pintu gua.

Gua Wang Burma terbahagi kepada Gua Wang Burma 1 dan Gua Wang Burma 2.

Gua Wang Burma 1 lebih kepada keadaan kering dan Gua Wang Burma 2 lebih kepada keadaan basah. Namun kedua duanya memerlukan pelbagai pergerakan seperti merangkak, jalan itik, meniarap, meloloskan diri dalam lubang kecil dan sebagainya. Gua Wang Burma tidaklah setanding dengan Gua Tempurung tetapi Gua Wang Burma lebih kepada keadaan yang masih semulajadi dan amat gelap.

Eksplorasi berjaya ditamatkan sekitar 2 jam 30 minit kemudian. Para peserta kemudian disajikan makanan tengahari dan kemudian membuat aktiviti bebas masing masing. Ada yang terus pulang, ada yang pergi meronda Padang Besar dan Team PEMBELA mengambil kesempatan untuk bersiar siar di Pasar Wang Kelian yang cuma terletak dalam 2km dari Gua Wang Burma.

Pada kesempatan ini, pihak PEMBELA ingin merakamkan jutaan terima kasih buat kesemua peserta yang memberi sokongan dalam menjayakan eksplorasi ini. Sekalung penghargaan juga buat Skuad 1Malaysia AADK Kuala Muda yang sudi menaja minuman dan makanan ringan dalam ekspedisi ini. Terima kasih juga buat jurupandu, Encik Hasbullah yang sudi membantu dalam menjayakan eksplorasi kali ini.

Syabas dan tahniah buat semua!







No comments:

Related Posts with Thumbnails