Saturday, July 11, 2015

Ziarah Ringkas Labu Besar, Kulim, Kedah

 Ziarah Ringkas Labu Besar, Kulim, Kedah
Tarikh: 19 April 2015 | 3.30 petang

PEMBELA berkesempatan menyantuni dan menyampaikan sumbangan kepada sebuah keluarga daif yang terletak Kg Padang Ubi, Labu Besar, Kulim, Kedah.

Puan Zalifah Binti Awang Embun, 39 tahun yang terabai dan ditinggalkan suami. Mempunyai 4 orang cahaya mata, Puan Zalifah tidak bekerja dan tiada sumber pendapatan. Cuma bergantung bantuan dan ehsan dari jiran jiran setempat serta keluarga terdekat .

Puan Zalifah juga menderita penyakit ‘gila meroyan’ dan difahamkan keluarga ini seringkali putus bekalan makanan.

Kehidupan keluarga ini diuruskan oleh anak sulung beliau (perempuan) yang kini masih menuntut di Tingkatan 5 . Anak sulung ini merupakan seorang yang bijak dalam pelajaran dan juga merupakan seorang pengawas sekolah, menerima biasiswa RM800 setahun.

Anak kedua (lelaki), keciciran sekolah namun tinggal dan disara oleh suami. Anak ketiga (perempuan) sedang belajar di Darjah 4, manakala anak yang bongsu berumur 6 tahun. Kami dimaklumkan anak yang bongsu ini tidak dapat didaftarkan ke sekolah atas sebab surat beranak berada di tangan suami.

Mendiami rumah sendiri namun keadaan rumah amat daif. Barangan rumah kebanyakan sudah terlalu lusuh dan rosak sehinggakan cuma mampu menggunakan sebiji tilam lusuh sebagai alas untuk tidur sekelurga.






 

No comments:

Related Posts with Thumbnails