Thursday, September 29, 2011

Pra - Program: Projek Bantuan untuk adik Nur Azreen Damia (Menderita Sakit Pundi Kencing Terkeluar)

Pihak PEMBELA menerima satu berita tentang keadaan seorang kanak kanak yang menderita di mana saluran untuk membuang air kecil tersembul keluar (pundi kencing di luar).

Berikut adalah maklumat yang kami terima melalui emel:

"Sahabat-sahabat yang dihormati sekalian,

Saya menghantar email ini untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang penderitaan yang di alami oleh anak kecil,Nur Azreen Damia’bte Mohd Zahir, berusia lebih kurang 3 bulan. Dilahirkan pada 17 Jun 2010, Anak bongsu dari 4 beradik. Bapanya Mohd Zahir bekerja sebagai pemandu lori sementara ibunya adalah suri rumah sepenuh masa. Tinggal di Kg Singkir Darat, Daerah Yan Kedah, lebih kurang 35km dari Bandar Sg Petani. 5 km lepas pekan Merbuk menghala kearah Tg Dawai.

Anak kecil ini dilahirkan dengan sedikit kelainan dari anak-anak lain yang sebaya dengannya. Saluran untuk membuang air kecil tersembul keluar. Bahagian isi yang berwarna merah jelas kelihatan bila ditunjuk oleh ibunya. Ada ketika, semasa tempuh yang singkat menziarah anak kecil ini, dia merengek mungkin kerana kesakitan pada tempat-tempat tertentu.

Saluran untuk membuang air besar secara normal tidak ada, jadi doktor terpaksa membuka saluran di bahagian usus perut dan disambungkan ke bag pelastik untuk tujuan membuang air besar.


Tapak kaki dan jari kaki sebelah kiri anak ini agak kecil dan memerlukan rawatan lanjutan oleh pakar perubatan. Tulang belakangnya juga tidak normal dan juga memerlukan rawatan lanjutan dari pihak doktor.


Sehubungan dengan itu, pihak kami telah membuat lawatan baru baru ini. Adik ini kini telah berumur 1 tahun lebih. Namun di sebalik keceriaan, masih tersembunyi penderitaan yang masih ditanggung seusia awal sebegini.

*kaki sebelah kiri kecil daripada sebelah kanan dan pundi kencing yang terkeluar terselindung di sebalik pakaian adik Nur Azreen.

Cadangan Program
  • Mencari sumbangan serta dana bagi meringankan penderitaan adik Nur Azreen Damia’ serta keluarga terbabit.
Sumbangan yang diperlukan
1. Susu tepung jenama PediaSure Complete. Di minum atas nasihat doktor kerana adik Nur Azreen mengalami komplikasi berat badan yang tidak seimbang dengan usia (berat badan susah nak naik).


2. Biskut Farley’s Rusks. Juga di makan atas nasihat doktor kerana komplikasi berat badan.


3. Alatan perubatan Dansac Nova 1 infant (untuk usus). Jumlah penggunaan adalah 2 kotak sebulan dan sekotak berharga lebih kurang RM270.


4. Alatan perubatan Fudicin Intertul (pundi kencing). Jumlah penggunaan adalah 3 pek sebulan dan satu pek berharga lebih kurang RM40.


5. Lampin pakai buang jenama Drypers (Saiz M).

6. Lain lain sumbangan yang dirasakan perlu.

Cadangan pelaksanaan program / penyerahan sumbangan
  • Tarikh: 22hb Oktober 2011
  • Masa: 10.00pagi
  • Tempat: Rumah kediaman Encik Mohd Zahir (Kg. Singkir Darat – dekat dengan pekan Merbok)
Maklumat Keluarga
  • Mohd Zahir (33 tahun) dan Azahana (29 tahun) + 4 orang anak perempuan (7, 4, 2 tahun beserta yang bongsu adik Nur Azreen Damia )
  • Bapa bekerja sebagai pemandu lori (pendapatan bergantung kepada trip lori)
  • Ibu tidak bekerja
  • Tinggal di rumah pusaka







Sumbangan juga boleh disalurkan melalui akaun bank Pertubuhan Belia Amanah (PEMBELA) seperti di bawah dan sila maklumkan kepada kami jika apa apa transaksi telah dibuat.

Bank Muamalat (Pertubuhan Belia Amanah)
Akaun No: 0202-0023485-72-6

No comments:

Related Posts with Thumbnails